Naaien voor sterrenkindjes*

Sommigen onder u zullen het zich nog herinneren uit een ver verleden, af en toe maak ik iets op Josefien, mijn naaimachien. Al 3 jaar zit ik nu in een naaiclubje met enkele dames uit de buurt, Heet Van De Naald. We proberen één keer per week samen te komen en knutselen dan allemaal aan onze eigen projectjes.

Toen mijn mama enkele weken geleden vertelde over het Berrefonds, waren we meteen verkocht. Wij zouden aan ons eerste gezamenlijke project beginnen: kleertjes voor sterrenkindjes*.




Berrefonds VZW maakt herinneringsdoosjes voor ouders die hun kindje moeten afgeven tijdens de zwangerschap of kort na de geboorte. Het is jammer genoeg nog steeds zo dat niet alle ouders de kans krijgen om iets tastbaars van hun kindje mee naar huis te nemen. Precies om die reden werd het Berrefonds in het leven geroepen. Alle mama's en papa's hebben recht op een mooie herinnering aan hun kleintje. Voor elk kindje wordt een uniek doosje gemaakt, afhankelijk van de situatie, mogelijkheden en wensen van de ouders. Er zit bijvoorbeeld een hand- of voetafdruk in verf of gips in, een haarlokje, knuffel, kledingstuk, enzovoort. Allerlei dingen die kunnen helpen om het verlies te verwerken en de herinnering aan hun kindje levend te houden.

Het is op die manier niet enkel een hulpmiddel voor ouders, maar ook voor verpleegkundigen om hun verlies bespreekbaar te maken. De herinneringsdoosjes worden dan ook vooral ingezet in ziekenhuizen.



Wij vonden het meteen een prachtig initiatief. Dat wilden wij ook steunen! Wat u als naaister kan betekenen in dit verhaal is het helpen maken van hemdjes en omslagdoeken. In het ziekenhuis kan u kant en klare pakketjes ophalen met stukjes stof die al zijn voorgeknipt. Er zit alles in wat u nodig heeft inclusief handleiding, het enige wat van u verwacht wordt is om alles in elkaar te zetten. U levert het daarna gewoon opnieuw in bij een inzamelpunt, en de pakketten worden daar verder in elkaar gestoken.

Dus ja, wij bij Heet Van De Naald enkele weken vlijtig aan het werk, met af en toe een bezinningsmoment, en op het einde een glaasje cava om het leven te vieren. 20 kleertjes hebben we gemaakt en afgeleverd. We hopen eigenlijk dat ze minder snel dan verwacht gebruikt moeten worden, en dat de ouders er iet of wat troost in kunnen vinden.



En nu roep ik u natuurlijk op om, als u een beetje tijd over heeft en overweg kan met de naaimachine, ook een pakketje te maken voor het Berrefonds! Alle info vindt u op de website of via de Facebookpagina.


Tot de volgende!


p.s. Ik heb een tijdje in een naaidip gezeten, maar nu heb ik er weer vollenbak goesting in om mijn eigen ding te kunnen doen. Zou u het leuk vinden om te zien wat er de laatste tijd allemaal vanonder Josefien, mijn naaimachien, rolde? 

8 reacties

  1. Er ligt hier ook een pakketje klaar om te maken... voor zoiets maak ik graag tijd en wat Josefien betreft laat maar komen z eer benieuwd naar je creatie

    ReplyDelete
  2. Ach... ik word er emotioneel van.
    Zo schoon.

    ReplyDelete
  3. Mooi initiatief.
    Ik ben zeker benieuwd naar wat je verder nog allemaal maakte!

    ReplyDelete
  4. Wat een superlief initiatief!

    ReplyDelete
  5. Mooi dat je zo iets doet! Prachtig!

    ReplyDelete

Yay! Comments make my day!