5 boekentips

Van deze boeken genoot ik in 2015 met volle teugen. Ik zet ze voor de boekenfans onder u op een rijtje. Schroom u niet om ze bij een volgende bibliotheekbezoek (wat een raar woord eigenlijk als ge dat zo ziet staan) mee te grissen en in één ruk uit te lezen. Ik zet er kleine mini reviewkes bij die ik van mijn Goodreads account haal.



Met stip op nummer 1, One Day van David Nicholls.

"For f*ck's sake. Ik wil niet dat dit boek uit is. Review volgt."
De review volgde, klaarblijkelijk, nooit. Ik kan u zeggen dat ik nog regelmatig terugdenk aan dit prachtige verhaal en Emma en Dexter af en toe zelfs een beetje mis. Kijk hier eens voor een goede review.

2. Man and Boy van Tony Parsons pikte ik op aan het zwembad van een hotel, duidelijk achtergelaten door z'n vorige eigenaar. Ik verwachtte er niet al te veel van, waarom weet ik eigenlijk niet. Het werd alweer een van de toppers van 2015.
"Man and Boy begon echt als een heel gewoon, alledaags verhaal. Ik verwachtte een boek waarin de spannende gebeurtenissen elkaar pijlsnel zouden opvolgen - ik weet niet waarom, soms heb je dat gevoel gewoon, denk ik - maar niets was minder waar. In 1999 werd dit boek gepubliceerd, toen er van scheidingen nog niet zo veel sprake was. Een topic dat nog niet veel getackled was toen, dus. Maar ik ben van die generatie die met al die gescheiden ouders opgescheept zit. In zekere zin nu dus misschien een beetje achterhaald. Maar Parsons schrijft zo eerlijk. En Harry is zo'n aimabel personage, dat ik het hem vergeef. In het begin dacht ik: "En wanneer komt de echte actie nu?" maar eigenlijk is dat echt niet nodig bij dit boek. Af en toe frustreerde het mij wel dat Harry maar niet inzag dat Gina gelijk had. En toch. Ik heb een paar keer een traantje moeten wegpinken, omdat Tony Parsons ontzettend goed is in het beschrijven van gevoelens en gedachten. Ik kon me zó verplaatsen in Harry, hoewel we als karakters mijlenver uit elkaar liggen. En kleine Pat, ik zou over zijn bolleke willen aaien. Wat mij betreft echt een aanrader.
(Misschien speelt er ook wel mee dat ik Kramer vs. Kramer nog nooit gezien heb, Man and Boy schijnt er aardig wat van 'geleend' te hebben.)"

3. De eerste graphic novel die ik ooit in mijn handen nam, is Faire Semblant C'est Mentir van Dominique Goblet. Een echt pareltje. En het deed duidelijk smaken naar meer.
"Deze graphic novel is een aanrader voor alle liefhebbers van het genre. Dominique Goblet zegt twaalf jaar aan het boek gewerkt te hebben, en dat loont. ‘Net doen alsof is ook liegen’ vertelt het verhaal van klein ‘Nikske’ tot volwassen vrouw. Autobiografisch dus, en schrijnend om zien hoe ze de falende relatie tussen haar ouders in beeld brengt. Het drankprobleem van haar vader weet ze enorm puur en gevoelsmatig op papier te zetten. En dan is er nog haar vriend, die duidelijk geplaagd wordt door zijn ex, vertaald als een soort geest die altijd en overal om hem heen hangt. Experimentele tekenstijl, mooi verteld. Zal lang blijven nazinderen."

4. Ready Player One van Ernest Cline kocht ik vlak voor mijn reis naar de Filipijnen omdat ik er zoveel goeds over las van onder andere Kathleen en Eline. En het stelde absoluut niet teleur. Indien u een fan bent van science fiction, lezen die handel!
"Blij dat ik dit boek heb gekocht zodat ik het nog enkele keren kan herlezen! Wat een griezelige wereld schetst Cline hier! Echt zo'n boek waar ik me als vriendin van een gamer helemaal in kan verplaatsen. Die vriend is geen lezer, maar ik denk dat een boek als dit daar wel eens verandering in zou kunnen brengen. Een ietsiepietsie voorspelbaar, maar blijft ongelooflijk spannend in de weg naar het einde. Ben ook erg benieuwd naar de filmvertaling!"

5. Mijn zus is zo iemand die boeken kiest in de bib aan de hand van covers en samenvattingen op de achterkant. Ik maak liever op voorhand al een selectie en kijk dan of ze die boeken in onze plaatselijke bib hebben. Ik was echter veel te snel door mijn boeken en besloot dit boek eens een kans te geven. En boy oh boy, 't is een goeike! A Long Way Down van Nick Hornby leest als een trein.
"A Long Way Down is een hilarisch boek met een scherp kantje. Vier mensen ontmoeten elkaar op oudejaarsavond bovenop Topper’s House, een van de bekendste suicidespots in Londen. Vier uiteenlopende personages met hun eigen verhaal, hun eigen vertelstem en hun eigen humor. Het verhaal leest als een trein. Ik heb hardop gelachen, gehuild, en ontzettend meegeleefd met de personages. Geen typisch romannetje, maar toch best luchtige lectuur. Aanrader!"
Ik las in totaal 52 boeken in 2015, het was dus nog best een moeilijke keuze om een top 5 te kiezen. We Are All Completely Besides Ourselves van Karen Joy Fowler bijvoorbeeld viel net naast de prijzen, ook Woesten van Kris Van Steenberge vond ik bijzonder mooi, en Geschiedenis Van Een Berg van Peter Verhelst was ook een echte topper. Moeilijk moeilijk moeilijk.

 

Tot de volgende!

p.s. Hebt u nog boekentips voor mij?

11 reacties

  1. Die graphic novel heb ik meteen op mijn leeslijstje gezwierd, bedankt voor de tip! En One Day staat hier al een tijdje in de kast; hoe meer ik er over lees, hoe meer ik mij afvraag waarom dat nog steeds in ongelezen toestand is :)
    Ik blogde ook over de beste boeken die ik in 2015 las, misschien vind je daar nog inspiratie? http://lepetitrequin.com/2016/01/15-boeken-in-2015/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merci! Jouw blogpost ga ik snel eens bekijken :)

      Delete
  2. One Day vond ik ook geweldig! Het boek van Karen Joy Fowler ligt hier nu klaar.
    Las je 'Blankets' al? Ook een geweldig mooie graphic novel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blankets las ik ook, zeker ook één van de toppers van 2015. Het was zo moeilijk kiezen...

      Delete
  3. Ik heb er nog geen enkele gelezen van deze vijf! Woesten vond ik prachtig - dat boek van Karen Joy Fowler heb ik dan weer aan de kant gelegd na een honderdtal pagina's. Hoog op mijn verlanglijst staat Het Smelt van Lize Spit, schijnt geweldig te zijn!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Het Smelt kreeg ik toevallig met mijn verjaardag van enkele vriendinnen! Dus dat boek ligt nu braaf op mijn nachtkastje te wachten om gelezen te worden :-)

      Delete
  4. Nick Hornby is mijn favoriete auteur! Zeker ook Juliet, Naked en High Fidelity eens lezen als je genoten hebt van A Long Way Down. Ik moet dringend eens werk maken van One Day, ik heb er al veel goeds over gehoord en gelezen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merci voor de tips! High Fidelity staat hoog op mijn verlanglijstje!

      Delete
  5. Naar die Faire Semblant ... ga ik eens op zoek, dat klinkt wel als mijn ding!

    ReplyDelete
  6. One Day vind ik ook ongelofelijk mooi. Zo mooi dat ik hem zelfs, nadat ik het boek al twee keer ontleende in de bib, zelf gekocht heb :-)

    ReplyDelete
  7. Als tiener las ik enorm veel boeken, maar de laatste 5 jaar heb ik geen boek meer open gehad. Zonde, want het was wel heel erg leuk om te doen!

    ReplyDelete

Yay! Comments make my day!