Living the Filipina life (5)

Wednesday, April 15, 2015 3 Comments


Kumusta!

De afgelopen weken waren, om het zacht uit te drukken, anders dan wat ik gewoon ben. Omdat ik het gevoel heb dat ik jullie telkens bombardeer met woorden, ditmaal een lijstje.
English// version below


  • Rijst rijst rijst. Filipino's leven op rijst. ('t komt mijn strot al uit, haha)
  • Ik jaagde er al zo'n 10 rollen wc-papier door. Gaat snel hier!
  • Kokosnoten zijn hier gratis als je ze zelf uit de bomen kan plukken.
  • Ik wist voordat ik een echte ananasplantage zag niet dat ananassen van planten kwamen.
  • Ontelbaar veel straathonden en -katten kom je dagelijks tegen. Ze zien eruit als blaffende en miauwende skeletten. Ik wil elk beestje mee naar huis nemen en voorzien van veel liefde (en vooral voedsel, ze voederen zelfs hun dieren hier rijst. GEEN GRAP.) 
  • Filipino's zijn niet de meest diervriendelijke mensen die ik ooit al zag. Ik zie ze hier geregeld een trap uitdelen aan hun (huis)dieren.
  • HET IS HIER TE WARM.
  • In Manilla zijn ze behulpzaam, ook al zien ze er niet altijd even vriendelijk uit. In de provinces daarentegen loopt bijna iedereen rond met een glimlach op zijn gezicht. En ze zijn er enorm gastvrij.
  • Als je blank bent, denkt iedereen dat je een 'rich americana' bent. Ik voel me beroemd als ik door de straten paradeer en langs alle kanten word aangesproken/aangestaard.
  • De Filipijnen is prachtig. In Manilla wil je niet te lang vertoeven, wegens uitlaatgassen en enorm veel chaos en drukte, maar wanneer je wat meer naar de rand trekt of besluit de visayas te bezoeken zal je het je niet beklagen. De natuur is adembenemend mooi hier.
  • Na langer dan een maand heb ik hier nog maar weinig échte gesprekken gevoerd met Filipino's. Ze zijn ontzettend gesloten en verlegen - ja, en dat zeg ik, als schuchtere Belg!
  • Met de hand wassen: kudo's voor de Filipino's die het wekelijks doen. Nadat ik mijn was van twee weken had gedaan, lag ik nog een halfuur na te zweten. Arbeidsintensief werkje, for sure.
  • Het verkeer is niet om aan te zien. Elke dag, op elk moment van de dag, is het hier o-ver-al file.
  • Ik zag nog nooit zo veel sterren aan de hemel als tijdens mijn verblijf in Benowangan tijdens een elektriciteitspanne.
  • Ik kom mezelf hier soms tegen. En da's best hard.
  • Jeepny's en tricycles nemen zijn leuk! (Het plaatselijk systeem van openbaar vervoer.) Als je het systeem een beetje doorhebt, tenminste.
  • Lessen Tagalog op straat. Weetje: Tagalog is MOEILIJK! Maar ik kom er wel.
  • Voor alles is een eerste keer: ik woonde gisteren een persconferentie bij in de ruimte waar normaal gezien wakes plaats vinden. Euh, bijzonder, ja.
  • Ik douchte al met een vliegende kakkerlak, spinnen, mieren en zelfs een kikker. (Elke week een ander beest totdat ik terug met mijn eigen beest kan douchen.)
  • Siëstakes for the win! Zelfs op het kantoor van mijn stageplaats.
  • Ik kijk ZO hard uit naar de rest van mijn tijd hier! Staan nog heel wat leuke dingen op de planning: so bring it on!

En dan volgt nu een kleine sfeerimpressie van afgelopen week.


(the back of) a jeepny!



naptime! (siesta everyday here!)


cats cats cats



i want to be a hippie.

Toedeloe!

Elisse

Twentysomething - journalist - crazy cat lady - creatieve duizendpoot - hart verloren in 't stad - fervent lezer