No Impact week (2)

woensdag: VOEDSEL
Helaas pindakaas, ik zit nog op hotel mama dus het was heel moeilijk om dit te verwezenlijken voor mij. Ik at lekkere vegetarische (volkoren) spaghetti met zelfgemaakte spaghettisaus.

Ik ben natuurlijk wel vegetariër (of beter: pescotariër, maar eet deze week ook zo weinig mogelijk vis) en draag zo al wel mijn steentje bij aan het milieu.

Ik heb ook een poging gedaan om de mutti en vati ervan te overtuigen weer kippen in den hof te zetten, want dat is zoveel goedkoper en lekkerder en milieuvriendelijker!

Volgend plan: vegetarische ravioli kopen zoals Celestine, want amai dieje ziet er goed uit!

donderdag: ENERGIE
Ik spendeerde de hele dag op school, waar ik regelmatig (stiekem) in de klas de verwarming lager draaide. 's Avonds ging ik naar Alex Agnew, lekker voordelig want dan hoefde ik thuis geen energie te verbruiken, en zo lekker dicht tegen mekaar in een jeugdhuis met enkel een spot op onze komiek, dat is ook gemakkelijk! Vrijdag zette ik de verwarming bij mijn liefke een pak lager, en de verwarming in de kamers zoals het bergkot en de slaapkamer volledig uit. (Hij merkte het zelfs niet, missie geslaagd!)

De verwarming in mijn kamer staat in lente/zomer/herfst altijd af, maar in de winter kan ik dat toch niet zo goed aan! Vanaf dat het iets kouder wordt, zal ze toch af en toe aan moeten staan wanneer ik aan het studeren ben. Verder verlucht ik wel elke dag mijn kamer, in lente/zomer/herfst staan mijn ramen ook de hele dag en nacht open. Verse lucht voor de hersentjes he!

Het licht steek ik deze week zo weinig mogelijk aan, als er licht in de ene kamer aangaat, is het licht in de andere kamer alweer uit. Wanneer ik op mijn laptop surf/werk, steken er 's avonds alleen maar kaarsjes aan.

Wij doen met ons gezin trouwens wel al enkele jaren mee met Klimaatwijken. Een initiatief waarbij je probeert je energieverbruik tussen oktober en april terug te dringen. Wij zaten vorig jaar op een balans van -11%!

"Brussel, 11 juni 2010 – Meer dan 4.300 gezinnen die deelnamen aan het project Klimaatwijken, zijn er de afgelopen zes maanden in geslaagd om hun energieverbruik met 6,18 procent naar beneden te halen. Alle Klimaatwijken samen zorgden voor een besparing van meer dan 1.566 ton CO2. “Een sterk resultaat. Ondanks de koude winter met weinig zonnige uren slaagden de deelnemers erin om hun verbruik aanzienlijk terug te dringen”, zegt projectleider Bernard Govaert van Bond Beter Leefmilieu."

vrijdag: WATER
Dit puntje haalde ik vorige keer al aan, want met een Brita in huis die kraantjeswater toch nét iets lekkerder maakt, is dit geen probleem. Ik drink sowieso al veel water, en zal dus nu proberen om de prik te laten staan.

Met al jaar en dag een douchetimer in de douche (maar soms toch iets te vaak genegeerd), let ik er nu nog extra op. Vandaag zal ik ook een emmer in de douche zetten om het water op te vangen, dat ik daarna kan gebruiken om de wc mee door te spoelen.

zaterdag: DOE IETS GOEDS
Pff, hier zal ik nog eens goed over moeten nadenken!

een kort overzichtje van de vorige punten:
CONSUMEREN
Ja! Ik heb mijn blunder van begin deze week goedgemaakt! Ik heb mijn kleerkast helemaal uitgemest en vond nog een hele hoop spullen die ik nooit draag, maar die wel nog perfect draagbaar zijn. Ik verkoop ze op Facebook (neem gerust een kijkje als je geïnteresseerd bent) en heb ook een deel geruild met een vriendin. Handig, zo 4 nieuwe kledingstukken voor 0 euro!

AFVAL
Dit blijft toch een heikel punt. Het is zó moeilijk om dingen te vinden die onverpakt zijn! Alles zit precies in een plastiekske?

VERVOER
Ook hier ben ik nog flink mee bezig geweest! Donderdag gebruikte ik wel de auto, maar niet alleen! Den boyfriend reed met een volle auto.

Nog wat groene en ecovriendelijke bloggers:
opblotevoet.blogspot.com
gedachtesprongetjes.blogspot.com
diyish.blogspot.com
veggiesara.wordpress.com
sandagroen.blogspot.com
lekkerlevenmetminder.blogspot.com
groenerleven.blogspot.com
duurzaam-sparen.blogspot.com

Hebt u nog blogs die ik zeker moet lezen? Laat gerust een reactie achter!

7 reacties

  1. Ik wou eens kijken naar je kledij op facebook maar vind het linkje niet echt, kan je die eens geven ofzo? x

    ReplyDelete
  2. woepsie, ik ben een kiwi! ik zet de link er nu bij!

    ReplyDelete
  3. Afval vind ik ook echt een moeilijk punt. Groenten en fruit, dat gaat nog redelijk, maar dingen zoals linzen en noten en pitten, echt pure producten, zijn altijd verpakt...

    Ik heb al een goede daad verricht: ik heb bijles gegeven en ik had de indruk dat het meisje er iets aan gehad heeft :-) Straks werken aan een naai-/knutselprojectje, en ik doe altijd een bedrag in mijn goede-doel-potje, dus da's dan weer iets extra. En vanavond/morgenvoormiddag ga ik babysitten op 4 kindjes - dat beschouw ik ook wel als iets goeds, al was het maar voor de ouders, die dankzij mij kunnen gaan feesten ;-)

    ReplyDelete
  4. Tof idee van jou :). Er is inderdaad weinig dat niet is ingepakt in plastiek... maar carpoolen is een kei goei punt eh!

    Liefs, Sarah

    ReplyDelete
  5. Ge hebt dat goed gedaan! Ik zou er ook eens op moeten letten. Volgens mij leef ik niet zo ecologisch...

    En ik heb net een sjaal gebreid met naalden 12 en dat gaat inderdaad heeeeel snel! Maar ik vind dat een sjaal niet met dunnere naalden moet. Nu is hij lekker dik en toch ook luchtig. Perfect :) Zeker een proberen!

    ReplyDelete
  6. Wauw, echt goed dat je hieraan meedoet hoor! En verwarming herken ik, al kan ik toch niet zonder licht als ik computer (heel slecht voor de oogjes)

    ReplyDelete
  7. super - verwarming lager is nu met de baby wat moeilijker maar ik probeer toch ook op die zaken te letten!

    ReplyDelete

Yay! Comments make my day!